خترنما یا کوازار چیست؟
خترنما یا کوازار چیست؟
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

خترنما یا کوازار چیست؟

وقتی در دهه 1950 اخترشناسان برای اولین بار تلسکوپ های رادیویی را برای مطالعه جهان هستی بکار بردند، یک پدیده عجیبی را کشف نمودند. اخترشناسان در طول موج های رادیویی اجرامی را کشف کردند که بسیار درخشان دیده می شدند، اما هیچ شئی مرئی و قابل دید را که با این کشف همخوانی داشته باشد نتوانستند ببینند. آنها این شئی تازه کشف شده را به انگلیسی منبع رادیویی " quasi-stellar " یا بصورت مخفف "quasars" کوازار نامیدند که به معنی اخترنما یا جسمی شبیه اختر یا ستاره است.


طی یک دهه کشف اخترشناسان فهمیدند که این اخترنما ها با سرعت های بی نهایت زیاد در حال دور شدن هستند. این سرعت و یا تغییر نور آنها به سرخ نشان میداد که میلیارد ها سال نوری دور قرار دارند و خارج از توان دید اکثر تلسکوپ های اوپتیک یا بصری می باشند ( طول موج هر منبع نور درحال دور شدن به سمت سرخ تغییر میکند و برعکس در حالت نزدیک شدن به آبی تغییر میکند و این پدیده را اثر داپلر می گویند) تا اینکه در دهه 1960 در یک کهکشان دور یک اخترنما به یک شئی مرئی و قابل دید گرده خورده بود.
از آن زمان به بعد هزاران اخترنما یا کوازار دیگر کشف گردید، ولی اخترشناسان نمی دانستند که به راستی این های چه اجرامی اند؟ بلاخره در دهه 1980 اخترشناسان یک نمونه بی نظیر را طراحی نمودند که میتوانستند به کمک آن اخترنما ها را در داخل کهکشان های فعال کشف کنند. بخاطر اینکه قرص یا صفحه برافزایشی (مواد انباشته شده در اطراف سیاه چاله که به داخل آن میریزند) سیاه چاله های ابرغول را احاطه کرده اند، تباش های درخشانی از داخل اخترنما به بیرون بازتاب میکند. ما یک اخترنما را زمانی می بینیم که یک سیاه چاله ابرغول بطور فعالانه در حال خوردن مواد اطراف خود باشد


از آنجائیکه کهکشان راه شیری (خانه منظومه شمسی ما و شما) هم یک سیاه چاله ابرغول در مرکز خود دارد، به احتمال زیاد ما هم پروسه های زیادی را پشت سر گذاشته ایم و زمانیکه ماده به داخل سیاه چاله بریزد ما میتوانید کهکشان خود را بصورت یک اخترنما ببینیم، اما در دیگر دوره ها مانند حالا سیاه چاله ابرغول ما ساکت و آرام است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







کد حرکت متن دنبال موس