سفر به ماه، چرا و چگونه ؟
سفر به ماه، چرا و چگونه ؟
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->

سفر به ماه، چرا و چگونه ؟

تصوير هنري از فضاپيماي اوريون

شاتل فضايي ديسکاوري پس از تعميرات 3 ماهه براي آخرين پروازش به مدار زمين آماده شده است. طبق برنامه‌ريزي ناسا، اين آخرين بار است که شاتل فضايي ديسکاوري به فضا پرتاب مي‌شود و پس از بازگشت به زمين در پايان ماموريت 11 روزه‌اش، بازنشست خواهد شد و بدين‌ترتيب، پرونده قديمي‌ترين شاتل فضايي فعال ناسا به پايان خواهد رسيد. پس از اين ماموريت، ناسا دو ماموريت ديگر براي شاتل هايش در نظرگرفته است و بعد از آن پرونده شاتل‌هاي فضايي براي هميشه بسته خواهد شد. به همين بهانه در اين مطلب به سراغ يکي از وسيله هاي حمل و نقل فضايي رفته ايم و قصد داريم اهداف توليد چنين ابزاري را بيان کنيم. 


شايد بتوان ماموريت هاي فضايي گذشته به کره ماه را ناشي از حس بلندپروازي و همچنين رقابت بين دولت هاي بزرگ جهان بر سر دست يابي به فناوري فضايي دانست که در نهايت  منجر شد تا اولين گروه انسان ها بر کره ماه، اين تنها يار قديمي زمين،گام بگذارند.

در مجموع 7 ماموريت سرنشين دار به کره ماه انجام شد که در اين ميان آپولو 13 به علت انفجار در ماژول خدمات و نقص فني موفق به فرود بر سطح ماه نشد.

آخرين سفر به ماه توسط ماموريت آپولو 17 در 7 دسامبر سال 1972 صورت گرفت و پس از آن ديگر از سفر به ماه سخن به ميان نيامد و آن همه جنجال کشورها در تصاحب ماه جاي خود را به سکوت داد، سکوتي که تا امروز ادامه يافته است.

علت اين سکوت را مي توان اينگونه توجيه کرد که انسان اندکي فراتر از زمان خود گام در راه چنين سفري نهاده بود چراکه در آن زمان نه بودجه کافي براي ادامه چنين ماموريت هايي وجود داشت و نه توجيه منطقي که بتوان دولت ها را ملزم به پرداخت هزينه هاي گزاف سفر به ماه نمود و از همه مهمتر هنوز تکنولوژي به اندازه کافي پيشرفت نکرده بود تا انسان بتواند با ساخت ايستگاهي روي ماه ساکن شود تا بتواند آنجا به انجام آزمايشات و تجربيات بلند مدت بپردازد.

اما اکنون با نزديک شدن به دهه جديد، اين سکوت رفته رفته جاي خود را به زمزمه هايي داده است، زمزمه هايي که خبر از بازگشت انسان به کره ماه تا سال 2020 مي دهد.

براي رسيدن به ماه خطرات و مشکلات زيادي وجود دارد که بايد از سر راه برداشته شود. يکي از مهمترين اين مشکلات، برخورداري از وسيله نقليه اي توانمند و ايمن است که بتواند فضانوردان را به سلامت بر سطح ماه فرود آورد و سپس به زمين بازگرداند.

آژانس فضايي ايالات متحده "ناسا" با همکاري ساير کشورهاي برخوردار از فناوري فضايي، اقدام به ساخت فضاپيماي پيشرفته اي نموده است که قادر است در هر سفر حداقل 4 و حداکثر 6 فضانورد را به ماه انتقال دهد.اين فضاپيما که  اوريون نام گرفته است و توسط راکت هاي AresV و Ares I  پرتاب خواهد شد، ظاهر و ساختاري مشابه فضاپيماي آپولو دارد با اين تفاوت که از آخرين تکنولوژي هاي قرن بيست و يکم در ساخت آن بهره گرفته شده است و حجم آن 2.5 برابر حجم فضاپيماي آپولو است.

اما براستي علت سفر انسان به ماه چيست؟ آيا تنها بلند پروازي انسان براي دستيبابي به دست نيافتني هاست که او را از گهواره زيبا و رنگين خود زمين، به ماه دنيايي سياه و سفيد، سرد و خاموش مي کشاند؟

زمين از ديد ماه

بي شک همه مي دانيم که از بلندپروازي انسان مهمتر ميل انسان به تدوام و بقاي حيات است که اين مهم تنها با داشتن شرايط مساعد و برخورداري از منابع غذايي، معدني و انرژي کافي ممکن مي شود.  شاهد آن هستيم با رشد روز افزون شمار انسان ها بر روي زمين، اين کره مهربان بزودي قادر نخواهد نبود که همچون امروز ميزباني سخاوتمند و بخشنده باشد چراکه منابع انرژي و ذخايز غذايي آن محدود است و رو به اتمام!

بنابراين انسان دورانديش از امروز بايد به فکر جايگزيني و پيدا کردن منابع جديد براي خود باشد. شايد کره ماه خود حاوي منابع غني غذايي، معدني و انرژي کافي نباشد اما اين همسايه به علت نزديک بودن به زمين، مي تواند نقش آزمايشگاهي تمام و کمال را ايفا کند.

آزمايشگاهي که انسان بتواند در آن زندگي و اقامت در دنيايي متفاوت در شرايط بي وزني و کم وزني، قرار گرفتن در معرض پرتوهاي کيهاني و اثر آن بر روي ارزش مواد غذايي و داروها، مشکلات جسمي مانند پوکي استخوان و تحليل رفتن عضلات در اثر نبود جاذبه و پرورش گياهان در شرايط بي وزني و موارد بسيار ديگري را تجربه کند.

ضمن اينکه با توجه به نزديک بودن ماه به زمين در مقايسه با ساير کرات، در صورت بروز هرگونه مشکلي مي توان به سرعت به امداد فضانوردان شتافت. مسلماً گرانترين و مجهزترين آزمايشگاه هاي روي زمين نيز قادر نخواهند بود تمامي اين تجربيات را يکجا و با اين دقت در اختيار قرار دهند.

به اين ترتيب با زندگي روي ماه و بررسي نتايج آزمايشات ومشاهدات و کسب تجربيات لازم، مي توان تکنولوژي لازم براي سفر به کرات ديگر چون مريخ اين همسايه سرخ فام و اسرارآميز و اقامت طولاني مدت روي آن را فراهم نمود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







کد حرکت متن دنبال موس